onsdag 28 mars 2012

Att leva med en inredningsmissbrukare

Jag (för mig själv, och med glasartad blick):Hi-hi-hi-hi-hi-hi!
Maken:Varför skrattar du så konstigt?
Jag (ertappad): Va?
Maken: Vad är det som är så roligt?
Jag(skyldigt) :Inget.
Maken (van vid konstigt beteende från min sida): Nähä.

15 minuter senare.
Jag (för mig själv, med glasartad blick, gnuggandes händer): He-he-he-he-he-he! Fiiiiiiiiiiiiiiiiiint!
Maken: Fia?
Jag (snabbtänkt): Jag är inte hemma än, jag är fortfarande i affären och handlar mat.
Maken (lite rädd, men fortfarande lugn): Men jag ser dig ju. Du gömmer dig bakom en låda.
Jag (prövar tekniken "låtsas som ingenting"): Oj! Nämen hej, är du hemma?
Maken: Vad har du i lådan?
Jag (besviken på "låtsas som ingenting"-teknikens effektivitet): Inget. Vilken låda?

Maken: Den du bär på. Som det står "Inreda.com" på.
Jag (blasé): Jaså., den gamla lådan. Eeeeeh...bland annat en lime. Och en Tamarillo. Fast det vet jag inte vad det är.
Maken: Nej, de ligger PÅ lådan. Vad är I den?
Jag (har just kommit på en smart idé): Okej, tja, alltså. Ponera att det är julklappar. Till dig.
Maken: I mars?
Jag: Framförhållning. Det är min...grej (försöker smita förbi utan att han märker det).
Maken: Vad är det för nåt, då?
Jag (knäckt):Jag vet ju hur du älskar TineK:s produkter. Så det här skulle kunna vara supernödvändiga saker, som till exempel tre tomma papperslådor och tre glas. Och en penna.
Maken: Men Fia. För det första: DU älskar TineK. För det andra: Jag jobbar ju med kontorsmaterial.
Jag (instinkt: Spela dum. Säger oskyldigt): Jaså?
Maken: Sen tio år tillbaka.  Jag kan fixa papperslådor och pennor gratis.
Jag: Vart vill du komma?
Maken: Du kommer aldrig att sluta handla kontorsmaterial från dyra, danska märken, va?
Jag: Bara om jag är död.
Maken (uppgiven suck): Okej. Återgå till din låda.


En typisk scen ur vårt äktenskap! Kram! /Sofia

Foto:SockerOchSaker

Foto:SockerOchSaker

Foto:SockerOchSaker

Foto:SockerOchSaker

Vas, Lagerhus.Antikt bläckhorn och silverask,Lampa från Årstiden, lådor och pennor från TineK

Foto:SockerOchSaker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar