torsdag 20 september 2012

Före Och Efter: Kök

I gårdagens inlägg visade jag några moodboards för kök, badrum, vardagsrum och sovrum. Moodboards är alltså nåt man kan använda sig av, för att samla tankarna inför en renovering eller uppfräschning. Man samlar helt enkelt sånt som förmedlar den stämning man vill åstadkomma, på ett och samma ställe. Det gör att man får bättre överblick och lättare undviker misstag och impulsköp. Dessutom är det ju jättekul!

Nu tänkte jag visa hur den moodboard jag gjorde för köket hjälpte oss,  när vi flyttade in i vårt hus!

Vi bor i ett hus från 1907, och köket hade senast renoverats 1995. Vitvarorna funkade fortfarande, och spisen var en riktig pärla - en gasspis från Ilve. Det var mysigt och hemtrevligt, men färgerna - ockra, grönt, blått - passade inte oss, så därför började vi med att skicka luckorna på lackning hos Lackat & Klart i Nacka.
   Sen målade vi stommarna, väggarna och det slitna furugolvet vita. Djärvt, jag vet!
   Därefter  bytte vi ut skåphandtagen mot knoppar från Madam Stoltz, ett riktigt fynd för 30 kr styck på www.inreda.com.
     Lite senare var det dags att byta ut träbänkskivan mot carraramarmor - ett hjärtslitande vackert material som visat sig både tåligare och känsligare än jag trott. Men eftersom jag självklart väljer det fina framför det praktiska - och tursamt nog har en underbar man som inte opponerar sig - så blev det trots allt marmor!

   Matbordet lyckades några listiga typer på Metropol lura oss att köpa för flera tusen - helt sjukt, eftersom det är ett stort hål i mitten! Inte heller där vann det praktiska! "Suckers" tänkte säljarna belåtet när vi, barskrapade, släpade hem den där sorgliga spillran till bord.
   Det är från 1800-talet, och vi älskar det extra mycket på grund av hålet, som förresten är perfekt att sätta pennan, näsan eller en mindre aperitif i, och det lilla  hjärtat som är inristat mitt på bordsskivan. Jag tycker om att fundera på vem som har ristat in det, vilket årtal det var, och om kärleken höll i sig.
   Stolarna är köpta på Mio, och klädseln är avtagbar. Annars hade de aldrig överlevt här!
Nu fattas det bara lite textilier;  jag är otroligt inne på hampamattor. Vilken slags matta föreslår ni?

 Här ser ni resultatet av  uppfräschningen, som bara bestod av färg, knoppar, bänkskiva och några accessoarer:













 Ha en bra dag!
/Sofia

1 kommentar:

  1. åååååhhhhhh vad snyggt!!! Älskar din stil! Vilken underbar blogg! Tack för inspiration!

    SvaraRadera