lördag 29 september 2012

Inrednings-antioxidanter


Sugen på blomkål? Nej, trodde väl inte det.
Sugen på lila blomkål? Ja, självklart! Den är ju mycket finare. Skäl nog att äta blomkål! Den innehåller även mer antioxidanter än vanlig blomkål, men antioxidanthalten brukar inte vara en avgörande faktor i min inredning. I bland tänker jag faktiskt knappt på den alls!

   Skämt åsido: Man kanske borde tänka mer på "antioxidanter" i inredningen?
   Mat med hög antioxidanthalt ser till att våra celler inte bryts ned av fria radikaler, och dess vackra färg lockar oss till dem. Funkar inte vacker inredning - och skönhet i allmänhet  - på samma sätt? Om man omger sig med sådant som ögat uppfattar som vilsamt och njutbart att se på, mår då inte även kroppen bättre?
    Det fungerar även omvänt: Ett fult föremål kan reta åtminstone mig till vansinne om jag tvingas se det dag ut och dag in.  En hög med smutsiga kläder, till exempel! Det funkar totalt nedbrytande på mina celler; jag mår fysiskt dåligt.
   Jannice, som driver bloggen simplicity, skulle säkert säga att det stör flödet i ett rum. Och går man runt och blir vansinnig och nedbruten, förstör det ju flödet i själen också.
    Fula saker är lika skadliga som fria radikaler, hävdar jag! Ha! Tänk om det är ful  inredning som ligger bakom välfärdssjukdomarna! Här går folk och blir diabetiker kors och tvärs, när det hade kunnat förbyggas med en lagom snygg kudde!

    Jag har ju sagt att  inredning borde vara subventionerad!
 

/Sofia







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar